Alla inlägg under juni 2016

Av Kia - 5 juni 2016 22:35

I höstas bestämde jag mig för att skicka en remiss till Kirurgen i Lycksele ang en GBP operation. I Januari fick jag ett brev att jag skulle infinna mig på gruppinformationen för att få lite kött på benen så att säga. Efter det har det rullat på, det har varit provtagningar och läkarbesök och för 3 veckor sedan var det äntigen min tur att få komma och göra den.! 

Söndagen den 15 maj åkte jag, syrran och våran mor upp till Lycksele för en hel dag att umgås bara vi 3 innan det var dags för mig att infinna mig på Lassa. Det blev en tur på Dollar Store och lite lunch innan det var dags att åka till Kirurgen. 

14.30 checkade jag in på Kirurgavdelningen på plan 8 och sköterskan som tog emot mig visade vars jag skulle ligga, efter att ha hängt in mina kläder i garderoben så följde jag med min syster och mor ner till cenrtalhallen och sa hej då innan jag återvände upp för att äta min sista middag innan operationen. 

Måndag den 16 maj kl 07.30 var det min tur att få åka ner på operationen, när jag kom ner så fick jag två nålar i vardera arm där dom skulle sätta bland annat dropp och sedan ge mig sömnmedel. 

vid 8 tiden fick jag äntlige gå in och lägga mig på operationsbordet, var nervös men ändå lugn på samma gång. Hade en helt underbar personal vid min sida (en del snyggningar med)! ;)

Operationen gick bra och vid 14.00 fick jag äntligen komma upp på avdelningen igen, nu började mitt "nya" liv som dom säger. Allt verkade gå bra, jag fick i mig små smängder med vatten under måndagen och tisdagen, sen på onsdag fick jag äntligen börja äta soppa, fil och kräm.

Min mor kom och hämtade mig eftersom jag blev utskriven! 


Men på onsdag kväll när jag kom hem till mig så började jag må illa och jag fick inte alls i mig maten som jag hade lagat. Torsdagen var jag helt slut i kroppen, ville bara sova och allt jag fick i mig kunde jag inte behålla och på fredag morgon vaknade jag med feber och hade lite tungt med andningen, ringde kirurgen och dom bad mig avvakta och uppsöka vårdcentralen om det inte blev bättre. Kunde inte sova riktigt under natten mot lördag, hade ont överallt och febern låg nu på 38.9 grader.

Lördag den 21 maj vaknade jag och kunde knappt andas, orkade inte gå ut med hunden utan att de kändes som jag skulle dö på plats.

Ringde 1177 för att få rådgivning efteråt ringde jag med gråten i halsen till min mor och sa att jag tänkte åka in till Ume på vårdcentralen. Efter ca 50 min kom taxin och min mor mötte upp mig på Åhlidhem. Efter 1½ timme så skickade läkaren mig till akuten för att låta kirurgen ta en titt.

Väl på akuten så blev det pådrag, det var prover som skulle tas och efter ett tag kommer läkaren in och säger att jag ska få åka till Lycksele där det väntar ett operationsteam på att jag ska komma!

Jag blev påkopplad med dropp och antibiotika och nu låg jag där och väntade på att helikoptern skulle komma. såg hur orolig min mor blev och jag försökte hålla henne lugn genom att själv vara lugn och jag är evigt tacksam till dom underbara människorna på akuten som tog hand om mig.

Dom skämtade och skojade fast det var en allvarlig situation och det är jag glad för. Önskar att jag kunde ge dom en stor kram vardera så här i efterhand.

Tillslut så kom helikoptern och dom lastade in mig och flög raka vägen till Lycksele där jag fick vänta på akuten att läkaren skulle komma och göra en operationsbedömning före.

Sen bad det iväg upp på avdelningen på plan 8 och göra en riktig raggar duschning och byta om till operationskläder innan det var dags att åka ner på operationen igen. Kl 18.40 intog jag operationsbordet för andra gången och den här gången var jag mer orolig över vad det var som hade gått snett.

Det visade sig att det hade bildats en vätskeblåsa som hade övergått till en varböld och detta hade hänt pga att det hade blivit ett läckage någonstans.

Men nu var det åtgärdat och jag skulle få börja om på ruta ett igen. :/

Fast den här gången gick återhämtningen bättre, jag fick två olika antibiotika för att slå ut infektionen jag hade i kroppen och så fick jag ju dessutom chansen att kolla in min ena läkare som var grymt snygg! Hade nästan tänkt fråga om jag fick ta med mig han hem.. ;)

Torsdag den 26 maj fick jag äntligen åka hem eftersom alla prover såg bra ut och jag skulle vara tvungen att lämna nya för att dom ville hålla extra koll på mig. Men de vare lätt värt.

Väl hemma så blev det väldigt känslosamt, jag fick fortfarande bara äta flytande mat och de blev jobbigt varje gång det blev middag eftersom jag var så sugen på allt möjligt.

Men kämpade mig igenom den veckan och nu har jag snart kämpat mig igenom en vecka med "mosperioden" det innebär att jag bara får äta allt som går att mosa och puréa.

Idag mår jag super bra och jag börjar nästan komma in i rutinen med att äta 6 gånger om dagen och försöka hitta någorlunda fasta tider.

Men längtar tills på onsdag för då får jag äntligen börja övergå till vanlig mat och då har jag friheten att testa mig fram och prova på olika maträtter för att se om jag fortfarande kan äta dom.

Många som har gjort denna operation kan tex inte äta äpplen, kyckling, kött m.m så jag hoppas verkligen att jag ska klara av de mesta utav kostcirkeln.


Just nu är jag grymt sugen på grillat, kyckling, pannkaka och subway macka.. Så jag ser verkligen fram emot att få testa det på nytt..


Men nu börjar klockan bli mycket så det är dags att börja avrunda kvällen och krypa till kojs. Är en dag imorgon med. Önskar er en fin natt.!


//

Over and out

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards